Achtergrond over uitgeefprocessen
Iedereen kent wel verhalen over grote uitgeverijen met gevestigde namen: ze krijgen elke week veel manuscripten binnen van auteurs die hopen hun boek uit te geven. Veel van deze auteurs worden (in eerste instantie) afgewezen. Dit selectieve karakter komt doordat in het standaard uitgeefmodel (“mainstream publishing”) de uitgeverij het gehele risico draagt, plus een aanbetaling naar de auteur. De uitgeverij maakt pas winst op het moment dat het eindproduct klaar is, in de boekhandel(s) ligt, en begint te verkopen. De auteur krijgt dan royalties vanaf het moment dat de aanbetaling is terugverdiend.
Hoewel we dit in de toekomst ambiƫren, moeten we in eerste instantie eerlijk zijn tegenover onszelf en (aankomend) auteurs: Vuurvogel Uitgeverij is een jonge uitgeverij die werkt vanuit een passie voor het vak. Onze zakken zijn nog niet zo diep dat dit concept onmiddellijk werkbaar is.
Aan de keerzijde bevindt zich een uitgeefmodel waar bij ons nooit sprake van zal zijn: “vanity press” of “vanity publishing”. Deze manier van uitgeven legt al het risico bij de auteur, omdat de auteur de uitgeverij betaalt voor het uitgeven van het boek (en alles dat daarbij komt kijken) en daardoor het meeste risico draagt. De uitgeverij wordt immers al betaald voordat het boek ook maar verkrijgbaar is. Waarom zou de uitgeverij dan nog haar uiterste best doen voor de auteur en het boek om het best mogelijke product te leveren?
In dit stadium zullen we als Vuurvogel Uitgeverij in de meeste gevallen opteren voor de middenweg. Dit “hybride uitgeven” of “hybrid publishing” deelt sommige (opstart)kosten met de auteur, maar op zo’n manier dat de risico’s samen worden ingeschat. Transparantie hierin staat wel hoog in ons vaandel, dus niemand komt voor verrassingen te staan.
Onze werkwijze
Wij horen graag van alle (aankomende) auteurs – of je nu op het punt staat te starten met het schrijven van je (eerste) verhaal, of al verder gevorderd of zelfs helemaal klaar bent.
Heb je al iets op (digitaal) papier staan, dan bekijken we dat graag voorafgaand aan een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin we het samen over enkele belangrijke onderwerpen zullen hebben:
- je verhaal
- de drijfveren en intenties van jou als schrijver
- je beoogde doelgroep
Ook onze wederzijdse verwachtingen kunnen open op tafel gelegd worden. Dit allemaal om transparant te zijn naar elkaar toe en om te zien of er een wederzijdse match is.
Bij een goed gevoel van beide kanten gaan wij, als uitgeverij, met alle informatie aan de slag. Aan de hand van heldere scenario’s schetsen we wat er allemaal mogelijk is. Hierna heb jij, als auteur, altijd het laatste woord.